Po czym poznać, że uszczelka pod głowicą kwalifikuje się do wymiany?
Jednym z pierwszych objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą jest nagłe przegrzewanie się silnika. Uszczelka pełni ważną funkcję w utrzymaniu odpowiedniej temperatury pracy silnika, oddzielając komory spalania od układu chłodzenia. Gdy uszczelka jest uszkodzona, płyn chłodniczy może przedostawać się do komór spalania, co prowadzi do szybkiego wzrostu temperatury silnika. Jeśli zauważysz, że wskaźnik temperatury silnika gwałtownie rośnie, może to być sygnał do sprawdzenia stanu uszczelki pod głowicą.
Białawy dym z rury wydechowej
Kolejnym symptomem uszkodzonej uszczelki pod głowicą jest białawy dym wydobywający się z rury wydechowej. Dym ten jest wynikiem przedostawania się płynu chłodniczego do komór spalania, gdzie ulega spaleniu. Biały dym może występować zarówno podczas jazdy, jak i na biegu jałowym. Jeśli zauważysz ciągłe wydzielanie białego dymu z rury wydechowej, warto sprawdzić stan uszczelki pod głowicą.
Zmniejszenie mocy silnika
Uszkodzona uszczelka pod głowicą może również wpłynąć na osiągi silnika. Gdy uszczelka nie spełnia swojej funkcji, dochodzi do mieszania się płynów (oleju silnikowego i płynu chłodniczego), co prowadzi do zmniejszenia smarowania i efektywności pracy silnika. W rezultacie auto może tracić moc, a jazda staje się mniej dynamiczna. Jeśli zauważysz spadek mocy silnika, warto sprawdzić uszczelkę pod głowicą.
Obecność białej substancji w korku wlewu oleju
W przypadku uszkodzonej uszczelki pod głowicą, olej silnikowy może mieszać się z płynem chłodniczym, co prowadzi do powstawania białej substancji o konsystencji maślanki. Aby sprawdzić obecność tej substancji, wystarczy odkręcić korek wlewu oleju. Jeśli zauważysz białą substancję, może to być oznaka uszkodzonej uszczelki pod głowicą i konieczności przeprowadzenia renowacji głowicy.
W przypadku wystąpienia któregokolwiek z powyższych objawów, warto udać się do warsztatu samochodowego, aby dokładnie zbadać stan uszczelki pod głowicą. Wymiana uszczelki może być kosztowna, ale jest to inwestycja, która pozwoli uniknąć poważniejszych awarii silnika i długotrwałych problemów związanych z jego eksploatacją.